Kiedy pobierać dane z tachografu?
Praca kierowcy jest bardzo ważna. Aby transport ludzi czy przedmiotów odbył się z powodzeniem, należy kontrolować trasę. Pobieranie danych z tachografu i karty kierowcy to główne obowiązki, których musi pilnować każdy przewoźnik. Od 2006 roku wymagany jest tylko i wyłącznie tachograf cyfrowy. Natomiast pojazdy, które zostały zarejestrowane przed tym terminem, mają zazwyczaj tachograf analogowy i mogą przy nim pozostać, bez konieczności wymiany. Co więcej, bardzo ważne jest terminowe pobieranie danych z tachografu ze względu na uniknięcie kar, jakie mogą zostać nałożone na firmę za nieprzestrzeganie przepisów prawa. Wszystko na ten temat zebraliśmy w tym artykule. Przeczytaj uważnie!
Czym jest tachograf?
Tachograf służy przede wszystkim bezpiecznej jeździe i minimalizowaniu potencjalnych wypadków drogowych. Kierowca ma wyznaczoną pulę godzin, podczas których może pokonywać swoją trasę. Co więcej, dzięki temu urządzeniu pracodawca wie, jak ma się rozliczyć z pracownikiem. Dodatkowo tachograf chroni kierowców przed przemęczeniem. Do jego głównych zadań należy odnotowanie:
- prędkości pojazdu,
- ilości przejechanych kilometrów,
- czasu prowadzenia pojazdu,
- długości przerwy kierowcy podczas wyznaczonej trasy,
- innego każdego działania pojazdu, jak i kierowcy.
Wszystkie dane zapisywane są na nośniku pamięci. Wiedz, że karta do tachografu jest wymienna, a pobranie i odczytanie zebranych informacji możliwe jest dzięki czytnikowi kart USB w komputerze.
Prawne wymogi korzystania z tachografu
Obsługa tachografu w Polsce regulowana jest poprzez Rozporządzenie Ministra Transportu i Infrastruktury. Zakres i sposób użycia tego urządzenia został zaktualizowany w ustawie z dn. 5 lipca 2018 r. Od tego momentu ustanowiono, że sczytywanie danych z tachografu cyfrowego musi następować przynajmniej raz na 90 dni. Natomiast zapis o częstotliwości pobierania danych z karty kierowcy wskazuje na przynajmniej raz na 28 dni. Wiedz, że przepis ten znajduje się w paragrafie 4.2 we wspomnianym rozporządzeniu. Dodatkowo w tym dokumencie znajduje się także informacja o warunkach przechowywania danych pobranych z tachografów cyfrowych oraz karty kierowców.
Co więcej, w 2022 r. Rada Unii Europejskiej wraz z Komisją Europejską oraz Parlamentem Europejskim ustalili tzw. pakiet mobilności dla kierowców. Zawiera on informacje odnośnie do tego, że tachografy cyfrowe muszą być zamontowane we wszystkich pojazdach powyżej 3,5t oraz dodatkowo w busach o dopuszczalnej masie całkowitej 2,5t i przewożących powyżej 9 osób wraz z kierowcą.
Warto również wiedzieć, że z prawnego wymogu korzystania z tachografu wyłączeni są rolnicy. Przepis mówi o tym, że mogą poruszać się oni bez rejestracji danych w odległości 50 km od stałego miejsca parkowania.
Przechowywanie danych z tachografu
Przechowywanie danych z tachografu wymagane jest przez 12 miesięcy. Co więcej, pliki muszą być poukładane w kolejności chronologicznej. Ponadto konieczne jest ich zabezpieczenie, aby nie uległy uszkodzeniu, skasowaniu lub nie dostały się w niepowołane ręce. Jeśli w tym czasie dana firma będzie kontrolowane przez np. Wydział Transportu, funkcjonariuszy ITD czy służbę celno-skarbową, a danych z tachografu nie będzie, przedsiębiorca poniesie karę. Może być to grzywna pieniężna bądź nawet wyrok do 5 lat pozbawienia wolności.
Sczytywanie danych z tachografu przez systemy telematyczne
W dzisiejszych czasach systemy telematyczne pozwalają na zdalne odczytywanie danych zarejestrowanych podczas jazdy danego kierowcy. Dzięki temu pracodawca nie musi angażować pracownika i po każdej trasie prosić, aby zjechał do siedziby firmy, by móc sprawdzić zebrane informacje na temat pojazdu, drogi oraz pracy kierowcy. Jest to ogromne ułatwienie! Instrukcja sczytywania danych z tachografu przez systemy telematyczne jest bardzo prosta. Postępuj zgodnie z następującymi krokami:
- Włóż kartę firmy do czytnika kart USB w komputerze.
- Wyślij prośbę o pobranie danych.
- Autoryzacja prośby przez kierowcę.
- Pobierz zarejestrowane dane z tachografu cyfrowego w wybranym pojeździe.
- Zapisz pobrane dane na komputerze.
Instrukcja ta dotyczy zdalnego sczytywania informacji w każdym momencie. Kierowca może jechać lub być na postoju, ponieważ systemy telematyczne działają przy wyłączonej i włączonej stacyjce.