Promocje
ETOLL FMP100 OBU  - GNIAZDO ZAPALNICZKI (12/24V)  – do każdego rodzaju samochodów - mały i inteligentny lokalizator
ETOLL FMP100 OBU - GNIAZDO ZAPALNICZKI (12/24V) – do każdego rodzaju samochodów - mały i inteligentny lokalizator

49,00 zł

Cena regularna: 183,27 zł

39,84 zł

Cena regularna: 149,00 zł

szt.
ETOLL FMB003 OBU – SAM. OSOBOWE I DOSTAWCZE  -zaawansowany terminal śledzący z funckją odczytu danych  CAN
ETOLL FMB003 OBU – SAM. OSOBOWE I DOSTAWCZE -zaawansowany terminal śledzący z funckją odczytu danych CAN

99,00 zł

Cena regularna: 354,24 zł

80,49 zł

Cena regularna: 288,00 zł

szt.
ETOLL GH5200 OBU
ETOLL GH5200 OBU

9,99 zł

Cena regularna: 40,00 zł

8,12 zł

Cena regularna: 32,52 zł

szt.
Kontakt

Gdzie korzystać z e-TOLL? System dróg i autostrad

Gdzie korzystać z e-TOLL? System dróg i autostrad

E-TOLL to innowacyjny system poboru opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg i autostrad. Działanie e-TOLL opiera się na technologii pozycjonowania satelitarnego i zastępuje obowiązujący jeszcze do niedawna system viaTOLL.

Gdzie korzystać z e-toll? System dróg i autostrad

System e-TOLL pozwala na dokonywanie opłaty za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych zarówno dla kierowców pojazdów ciężkich, jak i lekkich. Po uruchomieniu systemu na miejscach poboru opłat autostrad A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica, dla użytkowników systemu e-TOLL i viaTOLL zostały uruchomione dedykowane prawe, skrajne pasy przejazdowe. Opcjonalnie wprowadzono też możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej. Na drogach krajowych objętych systemem viatoll i e-TOLL dużo wygodniej jest więc kierowcom pojazdów lekkich dokonać płatności za ich pomocą.

Polskie prawo przewiduje, że w dalszej perspektywie czasowej wszystkie autostrady na terytorium naszego kraju będą płatne, a także zakładają, że znikną z nich punkty poboru opłat czyli bramki. Najprawdopodobniej okaże się więc, że e-TOLL będzie najbardziej korzystnym sposobem na dokonanie opłaty dla kierowców, także tych, którzy poruszają się pojazdami lekkimi. Od 1 grudnia 2021 roku przez państwowe autostrady przejedziemy bez zatrzymywania się na bramkach. Dla kierowców pojazdów lekkich oznacza to możliwość uiszczenia opłaty za przejazd na dwa sposoby:

  • kupując bilet autostradowy np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,

wykorzystując aplikację e-TOLL z uwzględnieniem danych geolokalizacyjnych, analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich.


Poniższa mapa dróg objętych opłatą elektroniczną może okazać się pomocna przy planowaniu trasy zarówno przez kierowców pojazdów ciężkich, jak i lekkich.

Mapa dróg

Źródło:https://conadrogach.pl/informacje/nowy-system-poboru-oplat-etoll-na-polskich-drogach-zmiany-na-autostradach.html

Możliwość skorzystania z nowego systemu poboru opłat za przejazd mają również koncesjonariusze.

Jak skorzystać z e-TOLL na polskich drogach?

Punkty poboru opłat viatoll i e-TOLL z pozoru mogą wydawać się nieco problematyczne i skomplikowane do przyswojenia. Warto więc zapoznać się  z zasadami dokonywania opłat i zmianami w organizacji ruchu związanymi z wdrażaniem nowego systemu.

W przypadku przejazdów pojazdami lekkimi kierowcy, którzy posiadają aplikację e-TOLL mogą za jej pomocą dokonywać opłaty na autostradach A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Drogi objęte systemem viatoll i e-TOLL przeszły reorganizację ruchu w taki sposób, aby umożliwić kierowcom bezproblemowe dokonywanie opłat. Na drogach objętych viatoll i e-TOLL zostały wydzielone dedykowane, skrajne pasy przejazdowe. Pasy ruchu zostały odpowiednio oznakowane, tak aby kierowcy, którzy chcą skorzystać z opłaty manualnej mogli wybrać dowolny, otwarty pas wjazdowy z lewej stron, który nie został oznaczony jako dedykowany dla punktów poboru opłat viatoll i e-TOLL. Analogicznie do wjazdu na autostradę, zasady zajmowania odpowiednich pasów zjazdowych obowiązują też przy wyjeździe. Organizacja ruchu pozwala na oszczędność czasu i usprawnienie przepływu węzła przejazdu na drodze. Dla drogach płatnych viatoll i e-TOLL organizacja ruchu wygląda w sposób następujący:

  • na odcinku A2 Konin-Stryków pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat lub dwa skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat, licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.
  • na odcinku A4 Wrocław –Sośnica - pierwszy skrajny pas ruchu na stacjach poboru opłat lub trzy skrajne pasy ruchu na placach poboru opłat, licząc od prawej strony oznaczone tablicą ze znakiem e-TOLL.

Mapa dróg viatoll i e-TOLL będzie poszerzać swój zasięg, wraz z rozwojem i poprawą infrastruktury drogowej. Na ten moment nie jest jeszcze znany los dróg koncesjonowanych, ponieważ prywatni właściciele co prawda mają możliwość skorzystania z systemu opłat e-TOLL, jednak nie jest to ich obowiązek. Wyruszając w trasę pamiętajmy więc, że mapa dróg płatnych nie jest w Polsce tożsama z drogami, na których zapłacimy używając systemu e-TOLL.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl