Promocje
ETOLL FMP100 OBU  - GNIAZDO ZAPALNICZKI (12/24V)  – do każdego rodzaju samochodów - mały i inteligentny lokalizator
ETOLL FMP100 OBU - GNIAZDO ZAPALNICZKI (12/24V) – do każdego rodzaju samochodów - mały i inteligentny lokalizator

49,00 zł

Cena regularna: 183,27 zł

39,84 zł

Cena regularna: 149,00 zł

szt.
ETOLL FMB003 OBU – SAM. OSOBOWE I DOSTAWCZE  -zaawansowany terminal śledzący z funckją odczytu danych  CAN
ETOLL FMB003 OBU – SAM. OSOBOWE I DOSTAWCZE -zaawansowany terminal śledzący z funckją odczytu danych CAN

99,00 zł

Cena regularna: 354,24 zł

80,49 zł

Cena regularna: 288,00 zł

szt.
ETOLL GH5200 OBU
ETOLL GH5200 OBU

9,99 zł

Cena regularna: 40,00 zł

8,12 zł

Cena regularna: 32,52 zł

szt.
Kontakt

E-TOLL a viaTOLL – jakie są różnice?

E-TOLL a viaTOLL – jakie są różnice?

Od 1.10.2021 obowiązuje nowy system opłat drogowych – e-TOLL. Zajął on miejsce starego rozwiązania, jakim było viaTOLL. Z poniższego wpisu dowiesz się jakie innowacje wprowadzono w nowszej wersji systemu oraz jakie różnice występują między e-TOLL i viaTOLL.

Dotychczas kierowcy, którzy poruszali się pojazdami lub zespołem pojazdów o masie powyżej 3,5 tony oraz autobusami do 9 miejsc siedzących (z kierowcą), mieli obowiązek uiszczenia opłaty za przejazd. Dotyczyło to niektórych odcinków autostrad, dróg ekspresowych i krajowych, którymi zarządzała Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie stary system jest wyłączony, a od początku października obowiązuje e-TOLL, który został wprowadzony już na początku czerwca. Kierowcy mieli kilka miesięcy na przejście z jednego rozwiązania na drugie.

Podobieństwa i różnice dwóch systemów viaTOLL i e-TOLL

Różnice między tymi dwoma systemami są dosyć znaczne. Starszy viaTOLL funkcjonował w oparciu o urządzenia zbierające dane z bramownic (bramek) na autostradach. Natomiast e-TOLL jest zbudowany na bazie technologii lokalizacji satelitarnej, której zadaniem jest przekazywanie informacji o położeniu pojazdu w czasie rzeczywistym. Następnie system zebrane dane zestawia ze stawkami za przejazd określonymi odcinkami dróg krajowych.

Z reformy w zakresie systemu poboru opłat wynikają liczne korzyści. Między innymi jest to duża oszczędność czasu dla kierowców, którzy nie muszą już stać w kolejce do bramownic, dzięki czemu podróż będzie przebiegać sprawniej i szybciej.

Minusem zmiany systemu jest oczywiście wymiana lub ulepszenie urządzeń, które dotychczas kompatybilne były z viaTOLL. Integracja systemu może opierać się na trzech rozwiązaniach: aplikacji mobilnej (w tym przypadku niewymagane jest przeprowadzenie żadnych modyfikacji w pojeździe, jednak aplikacja potrzebuje dostępu do danych lokalizacyjnych pojazdu); Zewnętrznego Systemu Lokalizacji (tzw. ZSL) – współpracuje on z komputerem pokładowym i cyfrowym tachografem, który jest montowany na stałe; ostatnim rozwiązaniem jest OBU (On Board Unite).

E-TOLL – jakie pojazdy podlegają opłatom?

W systemie e-TOLL muszą zarejestrować się kierowcy wszystkich pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz kierowcy autobusów – niezależnie od ich masy całkowitej.

Kierowcy takich pojazdów muszą dokonywać opłat na płatnych autostradach, drogach szybkiego ruchu oraz niektórych krajowych drogach. Jest to określone w Ustawie z dnia 6.05.2020 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustawach. Wszystkie wpływy z e-TOLL przeznaczane są na poczet Krajowego Funduszu Drogowego. Następnie zebrane środki będą rozdzielane na dalsze inwestycje w rozbudowę dróg w Polsce oraz na modernizację infrastruktury.

Poniżej znajduje się wyszczególnienie pojazdów, które obowiązkowo są objęte płatnościami w systemie e-TOLL:

  1. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz poniżej 12 ton. Zalicza się do nich:
  • samochody osobowe z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
  • mikrobusy z liczbą miejsc siedzących poniżej 9 z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
  • ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz ciągniki siodłowe bez naczepy o tej samej dopuszczalnej masie całkowitej,
  • samochody dostawcze powyżej 3,5 tony.
  1. Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 12 ton lub powyżej 12 ton. W tej kategorii mieszczą się:
  • samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton lub samochody ciężarowe o tej samej dopuszczalnej masie całkowitej z przyczepą z dyszlem,
  • ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton.
  1. Do trzeciej grupy należy zaliczyć:
  • autokary lub autobusy z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej lub te same pojazdy z przyczepą niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl