E-TOLL a viaTOLL – jakie są różnice?
Od 1.10.2021 obowiązuje nowy system opłat drogowych – e-TOLL. Zajął on miejsce starego rozwiązania, jakim było viaTOLL. Z poniższego wpisu dowiesz się jakie innowacje wprowadzono w nowszej wersji systemu oraz jakie różnice występują między e-TOLL i viaTOLL.
Dotychczas kierowcy, którzy poruszali się pojazdami lub zespołem pojazdów o masie powyżej 3,5 tony oraz autobusami do 9 miejsc siedzących (z kierowcą), mieli obowiązek uiszczenia opłaty za przejazd. Dotyczyło to niektórych odcinków autostrad, dróg ekspresowych i krajowych, którymi zarządzała Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie stary system jest wyłączony, a od początku października obowiązuje e-TOLL, który został wprowadzony już na początku czerwca. Kierowcy mieli kilka miesięcy na przejście z jednego rozwiązania na drugie.
Podobieństwa i różnice dwóch systemów viaTOLL i e-TOLL
Różnice między tymi dwoma systemami są dosyć znaczne. Starszy viaTOLL funkcjonował w oparciu o urządzenia zbierające dane z bramownic (bramek) na autostradach. Natomiast e-TOLL jest zbudowany na bazie technologii lokalizacji satelitarnej, której zadaniem jest przekazywanie informacji o położeniu pojazdu w czasie rzeczywistym. Następnie system zebrane dane zestawia ze stawkami za przejazd określonymi odcinkami dróg krajowych.
Z reformy w zakresie systemu poboru opłat wynikają liczne korzyści. Między innymi jest to duża oszczędność czasu dla kierowców, którzy nie muszą już stać w kolejce do bramownic, dzięki czemu podróż będzie przebiegać sprawniej i szybciej.
Minusem zmiany systemu jest oczywiście wymiana lub ulepszenie urządzeń, które dotychczas kompatybilne były z viaTOLL. Integracja systemu może opierać się na trzech rozwiązaniach: aplikacji mobilnej (w tym przypadku niewymagane jest przeprowadzenie żadnych modyfikacji w pojeździe, jednak aplikacja potrzebuje dostępu do danych lokalizacyjnych pojazdu); Zewnętrznego Systemu Lokalizacji (tzw. ZSL) – współpracuje on z komputerem pokładowym i cyfrowym tachografem, który jest montowany na stałe; ostatnim rozwiązaniem jest OBU (On Board Unite).
E-TOLL – jakie pojazdy podlegają opłatom?
W systemie e-TOLL muszą zarejestrować się kierowcy wszystkich pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz kierowcy autobusów – niezależnie od ich masy całkowitej.
Kierowcy takich pojazdów muszą dokonywać opłat na płatnych autostradach, drogach szybkiego ruchu oraz niektórych krajowych drogach. Jest to określone w Ustawie z dnia 6.05.2020 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustawach. Wszystkie wpływy z e-TOLL przeznaczane są na poczet Krajowego Funduszu Drogowego. Następnie zebrane środki będą rozdzielane na dalsze inwestycje w rozbudowę dróg w Polsce oraz na modernizację infrastruktury.
Poniżej znajduje się wyszczególnienie pojazdów, które obowiązkowo są objęte płatnościami w systemie e-TOLL:
- Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz poniżej 12 ton. Zalicza się do nich:
- samochody osobowe z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- mikrobusy z liczbą miejsc siedzących poniżej 9 z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz ciągniki siodłowe bez naczepy o tej samej dopuszczalnej masie całkowitej,
- samochody dostawcze powyżej 3,5 tony.
- Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 12 ton lub powyżej 12 ton. W tej kategorii mieszczą się:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton lub samochody ciężarowe o tej samej dopuszczalnej masie całkowitej z przyczepą z dyszlem,
- ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton.
- Do trzeciej grupy należy zaliczyć:
- autokary lub autobusy z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej lub te same pojazdy z przyczepą niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.